Vandaag: 21 May 2019
Openingstijden: 7u45-15u00 - woensdag: 7u45-12u00
Tel: 09 216 35 56
Object zoeken
» Biblioinfo
Help






Objectinformatie:
Uitleenmateriaal: Boeken
Collectie: Non-fictie
Ruglabel: 432.
Title: Doelmatig handelen door pedagogen en psychologen
Rest van titel: Discussies op het snijvlak van filosofie, wetenschap en professionele praktijk
Auteur: TELLINGS A.
Clausule verantwoordelijkheid:
Tonen in OPAC: ja

Informatie over dit exemplaar:

Barcode Beschrijving Status Ingevoerd op Uitleentermijn [dagen]
9789044135411 Uitgeboekt 2018-03-26 11:06:56 2018-05-28

Aanvullende informatie over dit object:
Onderwerp of thema: pedagogie
Onderwerp of thema: diagnostiek
ISBN: 978 90 441 3541 1
Place of publication, distribution, etc.: Antwerpen - Apeldoorn
Uitgeverij: Garant Uitgevers
Date of publication, distribution, etc.: 2017
Pagina's: 94 p.
Summary, etc. note: Pedagogen en psychologen krijgen te maken met allerlei normatieve discussies. Zo worden ze geacht om ‘evidence-based’ te werken en behoren ze te waken voor overdiagnosticering (volgens sommigen bestaat er niet zoiets als dyslexie en wordt ADHD vaak onterecht gediagnosticeerd). Ook krijgen ze met steeds meer partijen te maken. Ze moeten niet alleen hun positie bepalen tegenover de cliënt en eventueel de ouders, maar vaak ook tegenover oma die oppast, de voetbalcoach die de jongere drie keer per week ziet, of de leidster op het kinderdagverblijf. We leven immers in een ‘participatiesamenleving’. Dit boek geeft de professional inzicht in deze en soortgelijke discussies en helpt bij de standpuntbepaling. Het is bedoeld voor hbo- en wo-opleidingen en voor reeds afgestudeerde pedagogen en psychologen. Het behandelt op een toegankelijke manier diagnosedruk en doelmatig handelen; autonomie, paternalisme en meerzijdige partijdigheid; evidence-based werken; en terugkerende discussies in beleid en ethiek. In het eerste hoofdstuk worden vier niveaus van professioneel denken en handelen besproken, die in de andere hoofdstukken geregeld terugkeren. Dit alles wordt met veel aan de werkelijkheid ontleende voorbeelden toegelicht, die verwerkt zijn in tekstblokken en met vermelding van de bijbehorende internetlinks. Dit boek helpt bij de vorming van een doelmatig handelende professional. Agnes Tellings is onderzoeker-docent aan het Behavioural Science Institute en aan de afdeling Pedagogische Wetenschappen & Onderwijskunde van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Zij geeft colleges in de masteropleiding over de onderwerpen in dit boek, en publiceert daarnaast zowel over filosofischethische onderwerpen als over empirisch onderzoek naar woordenschatontwikkeling bij kinderen.
Purchase price: € 14,50



OPAC | Help

GNU General Public License